Лисичанського педагогічного коледжу Луганського національного університету імені Тараса Шевченка |
Розвиток творчих здібностей в образотворчій діяльності (Л.Шульга) Автор-розробник — Людмила Миколаївна Шульга, вихователь-методист дошкільного навчального закладу № 242 м. Запоріжжя Л. Вона є автором альтернативної програми «Розвиток творчих здібностей старших дошкільників на заняттях з малювання», що. зацікавила багатьох вихователів ДНЗ. Аналіз програми свідчить про те, що питання ознайомлення дітей з візуальним мистецтвом інтегровані з різними розділами програми. Л.М.Шульга має багато публікацій матеріалів з власного досвіду, є автором навчальних видань для розвитку творчого потенціалу дітей 3-6 років Суть Основна ідея — «малювання — діяльність, що сприяє появі й розвитку почуттів». Вона полягає в тому, що діти зображають навколишнє тільки після емоційних зустрічей з ним у процесі спостереження, розгляду картин, слухання музики, читання, розповідання. Головне завдання організації зображувальної діяльності — виховання естетичних почуттів, допоміжне — навчання технічним прийомам. Що більше органів чуття беруть участь у сприйманні навколишнього, то повнішими будуть уявлення і глибшим — пізнання. Щоб краще зрозуміти своїх нових друзів, пише Л.Шульга, проводимо заняття-зустрічі, у процесі яких у дитини формується особливе поетичне ставлення до приладдя художника, яким вона буде користуватися. Їх мета — організувати зацікавлене спілкування, що допоможе дитині чутливіше реагувати на зовнішній світ, тонше сприймати його. Зустрічі становлять цілий цикл занять. Розвиток творчих здібностей дошкільників продовжується на заняттях з малювання, організованих за методикою «занурення». Близькі за темою і змістом заняття об'єднуються в один цикл (З—4 заняття). Його завдання — здійснити «занурення» у певну тему. Структура циклу: перше заняття — ознайомлення. Воно має інформаційне й емоційне навантаження. Основна частина присвячена «зануренню» в тему і лише невеличка — малюванню, що проводиться у вигляді вправ з фарбами, пензлем або олівцями. Друге та третє заняття підпорядковані меті набуття певного досвіду з теми, оволодіння прийомами й технікою малювання. Це вже навчальні заняття ознайомлювального характеру. Четверте — творче заняття, на якому вихованці висловлюють своє ставлення до навколишнього, виражають у малюнку свої почуття. Л.Шульга рекомендує при ознайомленні дітей з творами художників «учити слухати картину і бачити музику. Розвивати уяву. Учити дивуватися, захоплюватися, милуватися і передавати свої почуття словами. А через певний час - створювати палітру кожної пори року під супровід музики. Ознайомлюючи дітей з портретом, симетрією обличчя, неповторністю рис обличчя, учити дітей розуміти людину, її стан. Передавати характерні риси зовнішності близьких людей у малюнку». Прогнозовані результати: діти вчаться помічати красу навколишнього світу, використовують для зображення різноманітні засоби та матеріали, встановлюють зв'язок між звуками й барвами.
Методичні рекомендації щодо розвитку творчості у дітей середньої групи в зображувальній діяльності "Краса живе в очах людини, яка дивиться" (Латинське прислів'я) 1.Милування красою на заняттях з малювання
Використовується:
2. Ознайомлення з художнім матеріалом
Тематика занять:
3. Ознайомлення з кольором
Тематика занять:
4. Ознайомлення з зображувальним мистецтвом
Тематика занять:
5. Використання елементів психогімнастики на заняттях
Перелік вправ:
Основна діяльність дитини - гра. В грі дитина здатна перетворитись в будь-який персонаж казки і відобразити його характерні особливості. Можливості перетворювання можна використовувати на заняттях з малювання як вправи з психогімнастики 6. Імпровізовані казки, фантазування на заняттях із малювання Мета:
Використовується:
7. Використання музики на заняттях із малювання
Мета:
Використовується:
8. Сенсомоторні вправи для підготовки руки дитини до малювання
Мета:
Перелік вправ:
9. Вправи зі словом на заняттях із малювання
Мета:
Перелік вправ:
Цікавими є поради Людмили Шульги щодо створення умов щодо розвитку творчості у дітей середнього дошкільного віку
1.Якщо Ви вмієте любити себе як унікальну частинку великої Природи, Ви навчите цьому дітей. Дитина, не спроможна себе любити, не може залишатись щирою. Без щирості неможлива творча свідомість.
Пам'ятайте: "Наскільки приємною може бути людина, коли вона вміє бути сама собою". (Платон) 2. Якщо Ви поважаєте і любите оточуючих, Ви навчите цьому дітей. Пам'ятайте: Повага передбачає відсутність насильства. В ній мається на увазі бажання, щоб інша людина росла і розвивалася такою, якою її визначила природа. Повага - це здатність усвідомлювати унікальну індивідуальність людини. Любов - акт давання: віддати свою радість, свій інтерес, свої розуміння, знання, почуття. 3. Якщо Ви звертаєте увагу на достойності дитини і вірите в її можливості - Ви навчите її вірити в себе і отримувати, перемогу.
Пам'ятайте про першу формулу освіти "Ти все зможеш!" 4. Якщо Ви вмієте авансом дарувати похвалу і небайдужі до творчості дитини - в неї більше шансів відбутися. Пам'ятайте: "Таланти виховуються заохоченнями" (В.Оствальд) 5. Якщо Ви порівнюєте одну дитину з іншою, Ви блокуєте можливість розуміти і приймати іншу.
Пам'ятайте: Порівнювати дитину можливо тільки з нею самою - сьогоднішню із вчорашньою. 6. Якщо Ви допоможете дітям відчути глибину сприймання, побачити навіть у маленькому предметі великий світ, навчите дивитись і бачити, слухати і чути., розуміти, відчувати і любити - Ви подаруєте їм радість високої культури. |
© ВП «Лисичанський педагогічний коледж Луганського національного університету імені Тараса Шевченка», 2013-2016 |